Placeholder image

LAZARUS

  • PERSONBESKRIVELSE
    Navnet Lazarus er en forkortelse af det hebræiske navn Elezaae, der betyder ”Gud har hjulpet”.
    Ifølge Johannesevangeliet (Johs. 11, 1-44) er Lazarus bror til Martha og Maria. De bor i Betania. Det var Maria, som salvede Jesus med vellugtende olier og tørrede hans fødder med sit hår. Vi kan i Lukasevangeliet læse om søstrene Martha og Maria og kan høre om Jesu besøg hos dem. Vi hører om, hvor forskelligt værtinderollen kan udfyldes. Maria sætter sig ved Jesu fødder og lytter til hans tale, mens Martha som den gode værtinde har travlt med at lave mad. Hun spørger Jesus om, han er ligeglad med, at Maria lader hende være alene om at lave arbejdet.

    I Johannesevangeliet (11, 1-45) møder vi igen Martha og Maria, og nu hører vi også om deres syge bror Lazarus.
    Søstrene sender besked til Jesus om, at Lazarus er syg. Jesus svarer på denne indirekte bøn om hjælp, at ”denne sygdom ikke er til døden”, men for Guds herlighed skyld, for at Guds søn skal herliggøres ved den. I fortællingens begyndelse fremhæves det, at Lazarus’ opvækkelse har symbolsk betydning, idet den tjener til at herliggøre Guds søn. Opvækkelse vil føre til Jesu død, som samtidig er hans herliggørelse. (Johs. 12, 23 )
    Vi hører, hvordan Jesus udskød rejsen to dage. Disciplene taler med Jesus og advarer ham mod at rejse til Judæa. De er bange for, at han vil blive stenet, hvis han rejser dertil. Jesus fremhæver, at han må udnytte den korte tid, han har tilbage på jorden. Han fortæller dem, at Lazarus er sovet ind, og han vil gå hen og vække ham. Disciplene misforstår ham. Derfor fortæller Jesus dem igen, at Lazarus er død. Det hele sker, at disciplene må komme til at tro. Disciplene forstår fortsat ingenting.
    Martha hører, at Jesus er på vej. Hun går ham i møde. Deres samtale indledes med Marthas bøn om hjælp. Hun ved, at Gud vil gøre, hvad Jesus beder ham om. Hendes bøn bliver mødt med ordene: ”Din bror skal opstå”. Martha forstår svaret, som er der tale om opstandelsen på den yderste dag. Jesus svarer hende med: ”Jeg er opstandelsen og livet.”
    Her bruger Jesus en af de sætninger, som er indledt med ”Jeg er”. Disse ord er karakteristisk for Johannesevangeliet. Herefter udfoldes betydningen af de to næste ord ”opstandelsen og livet”.
    Jesus spørger Martha, om hun tror det. Hun svarer: ”Ja, Herre jeg tror, at du er Kristus, Guds søn, han som kommer til verden.” Hun bekender med disse ord sin tro på Jesus Kristus, Guds søn. Han, der er opstandelsen og giver opstandelse. Den, der er livet, giver livet til evig tid.
    Martha kalder på Maria. Han kommer ud til Jesus for at få hjælp. Hun gentager Marthas ord, at det ville have været anderledes, hvis Jesus havde været der, så var Lazarus ikke død. Stillet over for hendes klage blev Jesus vred og bedrøvet over deres mangel på tro, trods hans nærværelse. Han beder om at komme hen til Lazarus’ grav. Opvækkelsen skildres med realistiske træk. Lazarus har ligget i graven i 4 dage, Martha advarer derfor Jesus. Liget er allerede begyndt at gå i forrådnelse og stinker. Men Jesus kalder den døde Lazarus ud af graven.

    Lazarus’ opvækkelse er et tegn på, at Gud overvinder døden i form af det evige liv. I det sidste af kapitlet skildres den dobbelte reaktion på Jesu under. Vi hører, at der er jøder, som kommer til at tro på ham. Andre går til farisæerne og fortæller dem om, hvad Jesus gjorde. Ypperstepræsterne kalder rådet sammen, og de træffer beslutning om, at Jesus skal dø.
    Jesu opvækkelse af Lazarus kan læses i Bibelen online, eller man kan arbejde med teksten i klassen efter Bodil Busk Sørensens genfortælling i Skolebibelen. Se bilag. 3.

    Spørgsmål: 
    1: Hvad betyder navnet Lazarus? Svar: "Gud har hjulpet". 
    2: Lazarus har to søstre. Hvad hedder de? Svar: Martha og  Maria. 
    3: Hvad hedder den by, hvor Lazarus bor? Svar: Betania. 
    4: Lazarus er syg. Hvorfor sender hans søstre bud efter Jesus? Svar: De tror, at Jesus kan gøre Lazarus rask. 
    5: Hvorfor græder Martha og Maria, da Jesus endelig kommer til Betania? Svar: Fordi deres bror er død. Jesus kom for sent. 
    6: Hvordan reagerer Jesus på, at se de mange, der græder og sørger over Lazarus? Svar: Han græder også. 
    7: Hvor mange dage har Lazarus været død, da Jesus gør ham levende igen? Svar: 4 dage.
    8: Hvordan reagerer folk på, at Jesus kan gøre døde levende? Svar: Nogle begynder at tro. Andre fortæller det til farisæerne og ypperstepræsten, som begynder at lægge planer for at få Jesus slået ihjel.
    9: Hvorfor advarer Martha Jesus mod at tage stenen væk fra Lazarus' grav? Svar: Han havde været der i 4 dage, og han ville sikkert allerede stinke.